En Anuar: Anda kantoi menipu fakta....

Anehnya, bagaimana  seoang pengetua boleh tersasar maklumat yang 'sesimple' ini. Semua mengetahui bahawa Pilihanraya kampus berlangsung pada 21 Februari lepas. PMUKM dilantik secara rasmi pada 15 MAc 2011. Anehnya, beliau seakan-akan ketinggalan maklumat.






Jika bukan ketinggalan, apa pula alasan yang bakal diberi?


Mari belajar matematik!


Bulan Februari - PRK pada 21 Februari = 7 hari
"             Mac = 31 hari
"  April = 30 hari
" Mei = 31 hari
" Jun = 30 hari
" Julai = 31 hari
" Ogos = 31 hari
" September = 30 hari
Awal November (kata la 1 hb) = 1 hari


Jumlah = 7 + 31 + 30 + 31 + 30 + 31 + 31 + 30 + 31 + 1
             = 253 hari


Jika dimasukkan keseluruhan bulan November (30 hari) pun masih lagi tidak mencapai angka 300.     


Jika perkataan 'hampir' itu digunakan sebagai anggaran, ia masih tidak tepat kerana pembundaran yang tepat adalah pada bahagian 'sa' dan 'puluh' saja. Maknanya, jika 253 hari dibundarkan sekalipun, ia hanya pergi kepada 260 atau 250 hari saja. Pembundaran kepada 300 tidak tepat kerana julat yang terlalu besar.


Saya menasihatkan agar beliau cermat dalam membuat pengiraan. Barangkali boleh masuk subjek asas matematik dalam pengajian PhD beliau.


Ada seorang siswa memberikan saya buku karangan seorang bekas pelajar UKM tentang politik kampus. Nampaknya, En Anuar telah menyembunyikan beberapa fakta. Saya berpandangan beliau harus jujur dan terbuka. Izinkan saya mempunyai masa untuk menulis. 


Saya masih tetap dengan pendapat bahawa pengetua atau pentadbiran universiti tidak patut campur tangan dan 'lebih sudu dari kuah' dalam kegiatan mahasiswa. Biarlah mereka berpencak. 




Jumpa lagi!

0 comments:

Post a Comment